← Terug naar nieuwsoverzicht

Budgetcontrole en afspraken: uw sleutels tot succes tijdens de uitvoeringsfase

2804Uw nieuwbouw- of verbouwingsproject realiseren? Dat betekent samenwerken met veel partijen. En hoe meer partijen, hoe groter de kans op fouten of financiële katers. De twee meest voorkomende problemen, vraagt u? Wel, ten eerste: meerwerk waarvoor de prijs en uitvoering niet vooraf overeengekomen werden. En ten tweede: een uitvoeringsplanning die niet gerespecteerd wordt, waardoor er vertraging optreedt.

 

Elk detail telt
Mijn advies? Eis een gedetailleerde planning en zet alle gemaakte afspraken – ook de ‘minder belangrijke’ of evidente – op papier. Voer regelmatig een controle uit, zowel van het budget als van de uitvoering. Zo vergroot u de kans dat uw deadlines worden gerespecteerd en fouten worden vermeden. En u voorkomt onaangename financiële verrassingen. Want goede afspraken maken goede vrienden.

Korte follow-up
Staan uw afspraken en deadlines met externe partners netjes op papier? Bestaat er geen twijfel over wie er welke verantwoordelijkheid draagt? En is het voor alle partijen duidelijk welke consequenties er zijn wanneer een afspraak niet wordt nageleefd? Dan bent u op de goede weg. U kunt bijna lekker achteroverleunen. Tenminste als u een projectmanager aanstelde als organiserende én controlerende factor (zie vorige blog). Die fungeert als coördinator, zal uw aannemers van kortbij volgen en zal zowel uw uitvoeringsplanning als uw budget in de gaten houden. Hij of zij is uw stok achter de deur en zorgt voor een vlotte uitvoering van de werkzaamheden. U krijgt degelijke informatie en kunt beslissingen nemen op basis van objectieve gegevens.

Alert tot op het einde
Is de opleveringsdatum van uw project in zicht? Dan moet u een laatste budgetcontrole uitvoeren en uw follow-up nog wat verscherpen. Zo blijft iedereen alert, want de laatste loodjes wegen het zwaarst. Is iedereen klaar met het werk dat hij moest doen? Organiseer dan vóór de voorlopige oplevering een gezamenlijke rondgang om gebreken of tekortkomingen vast te stellen en op papier te zetten. Maak duidelijke afspraken over het tijdstip en de aanpak van het probleem en volg de uitvoerig van de oplossing nauwgezet. Zo bent u zeker dat u op het vooropgestelde moment uw intrek kunt nemen in uw nieuwe of verbouwde kantoor of magazijn. De definitieve oplevering volgt een jaar later. Ook daarbij is efficiënt projectmanagement dé sleutel tot succes.

Hebt u vragen over budgetcontrole of de aandachtspunten tijdens de uitvoeringsfase? Neem dan gerust contact met mij op.

Print Friendly, PDF & Email
aamelioBudgetcontrole en afspraken: uw sleutels tot succes tijdens de uitvoeringsfase