← Terug naar nieuwsoverzicht

Zelf uw efficiënte facility planning tool maken

In mijn vorige blog kon u lezen hoe u het best te werk gaat als u zelf een efficiënte facility planning tool wilt maken om de infrastructuur van uw bedrijf goed te onderhouden. U kreeg tien vragen die u moest beantwoorden om te komen tot een handige facility planning tool op maat van uw onderneming. In deze blog wil ik dieper ingaan op de derde vraag: Welke risico’s zijn er verbonden aan elk onderhoud?

Uitgebreide risicoanalyse

Door de eerste twee vragen te beantwoorden, weet u precies wat u met uw efficiënte facility planning tool wilt opvolgen. U hebt bepaald welke (onderhouds)werkzaamheden en keuringen u curatief en/of preventief wilt laten uitvoeren. En u hebt overleg gepleegd met uw collega’s van de andere departementen, zoals milieu, preventie en ICT. U bent dus helemaal klaar om een uitgebreide risicoanalyse uit te voeren voor elk onderhoud, elke keuring en elke werkzaamheid in uw tool.

Beter voorkomen

Heel vaak kiezen bedrijven uit financiële overwegingen voor een curatief onderhoud van alle infrastructuurelementen en installaties die niet kritisch zijn voor hun corebusiness of productieproces. Dat betekent dat ze die elementen en installaties niet systematisch en periodiek laten onderhouden, maar wachten tot er zich een probleem voordoet dat onmiddellijk opgelost moet worden. Die ad-hocbenadering verstoort de bedrijfsprocessen en kost uiteindelijk meer geld en moeite. Bovendien beperkt die aanpak de levensduur van de bedrijfsgebouwen en installaties. Want voorkomen is altijd beter dan genezen!

Onderhoud labelen met risicofactor

Een gouden tip voor een efficiënte facility planning tool? Breng vanaf het eerste moment alle onderhoudsbeurten in kaart en ken er een risicofactor aan toe. Werk met drie tot vijf categorieën die elk onderhoud labelen op basis van:

  • de belangrijkheid voor de continuïteit van de productie of de werking van de installatie (essentieel – belangrijk – minder belangrijk – niet belangrijk)
  • de optimale periodiciteit (jaarlijks – halfjaarlijks – driemaandelijks – maandelijks)
  • de wettelijke normen en verplichtingen
  • de veiligheid

Doe dat in overleg met alle andere betrokken afdelingen en maak de verantwoordelijkheden duidelijk.

Veel succes!

PS De volgende keer ga ik dieper in op vragen vier en vijf en ontdekt u meer over samenwerken met interne en externe partijen en het belang van goede contracten.

Wilt u ook een efficiënte facility planning tool op maat van uw bedrijf? Dan help ik u graag. Neem gerust contact met me op om te kijken hoe ik u kan ondersteunen.

Print Friendly, PDF & Email
aamelioZelf uw efficiënte facility planning tool maken